Sunday, September 11, 2011

Black Heart

This is me now.
I need major IMPROVEMENT.
O Allah, please guide me.
Pleas enlighten me with Your Nur (hidayah).
Only to Allah I seek help and only to Allah I rely on.



Saturday, April 2, 2011

Ibu & Bapa

Pagi tadi, adek sye pulang dari program motivasi anjuran sekolah sambil nanges teresak-esak. Satu famly terkejut! Rupe-rupenye, ustaz yang bagi motivasi tu cakap psal ibu bape. Patut a. Sebagai anak, sangat senang kite nak nanges bile mention pasal parents kite (especially sye). X kire a umor berape pun, tapi bile pasal parents, kite sume akan terharu or sebak.

Dulu, waktu kecik, ibu bapa kite ajar untuk sayang pada Allah. Tanpa banyak soal, kite pun follow je. Waktu kecik, semuanye macam arahan. Kite buat pakse rela je. Ikhlas ke x, ntahle.. Sebagai hamba Allah, kite sudah sememangnya kena sayang Allah tetapi kite sayang ibu bapa kita sebab Allah yang perintahkan. Memang kasih sayang yang dicurahkan melimpah ruah & alhamdulillah itu semua dari Allah.

Cube bayangkan for those yang xdapat nikmat tu? Allah nk uji hambaNya dengan bagi ibu bapa kaki botol, pelacur dan mcm2 lgi. Apakah mereka x patut syg Allah sebab parents diorg x suruh? Nehi! No! Daripada firman Allah dalam surah Luqman menyatakan yg kite kne hormat & taat ibu bapa kite selagi x bertentangan dgn perintah Allah. Itu sbb bgi yang beriman, mereka tetap sayang parents mereka walaupun ibu bapa mereka jahat. Mereka tahu bahawa itu adalah perintah Allah. Oleh itu, jgan dihina mereka, tetapi pohonlah pada Allah agar dibukakan pintu hati. InsyaAllah.

Jadi, untuk golongan yang bertuah punya parents yang penyayang, hargai nikmat yag ade. Sebab, eventually, mereka dan kite sendiri akn dipisahkan oleh kematian. Jgan sesekali tinggikan suare, umpat belakang mereka serta tinggalkan mereka di rumah org2 tua. Engatlah, redha Allah terletak pada keredhaan kedua ibu bapa kite. Sentiaselah mendoakan kesejahteraan mereka agar kite menjadi ank soleh. Biarlah kite menjadi tiket pada mereke untuk jejakkan kaki di syurga. InsyaAllah.


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau – dengan fikiran sihatmu – tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan. (Luqman:14-15)


dari google search


Hence, sayang lah ibu bapa kita demi mencari keredhaan Allah. :)

Sadaqa

Sedekah asalnya berasal dari perkataan sadaqa yang bermaksud infaq, iaitu mengeluarkan sebahagian dari harta untuk suatu kepentingan yang diperintahkan Islam. Bersedekah ade sgat sgat bnyak kelebihannye

Hadis-hadis :

Dari Ali r.a., Rasulullah saw. bersabda, “Segeralah bersedekah, sesungguhnya musibah tidak dapat melintasi sedekah.” (Razin, Misykât)

Maksud sabda Rasulullah saw:“Sesungguhnya sedekah seseorang muslim itu memanjangkan umur dan mencegah dari mati dalam keadaan buruk dan Allah Taala pula menghapuskan sikap sombong dan membangga diri si penderma dengan sebab sedekahnya”(H.R. Tabrani)

So, basically, there is no loss at all kalu kite bersedekah. Allah akn memberi ganjaran 10 kali ganda! Janganlah kite tamak kesenangan di dunie, tetapi tamaklah pada gnjran akhirat.

Especially perempuan(memandangkan sye ni gene XX), nak sme2 kite berengat yang antare ibadah yang kite boleyh kumpl bnyk pahala is thrugh bersedekah. Di saat Hari Penghisaban, rmai wanita akn ditarik masuk api nerake krane buka aurat, x taat pada suami n mcm2 lgi dosa yg kite seringkali buat. Jadi, demi nak melebihkan timbangan amalan kebaikan kite, berSEDEKAHlaa. 

Jgan bg alasan xtahu nak bgi kat mne.. Sedekah comes in many forms. For examples, money, smiles and even DOA. So, doakan saudara-saudara Islam kite. N, kalu nk sedekah duit, pas a duit tu kat ayah or abng or adek laki kite ntuk tolong letak dekat tabung masjid/surau waktu diorg g masjid/surau.

Lebeyh2 lagi pade yg sedang haid, bersedekahlah ntuk memperbanyakkan lgi amalan kite. Kite tahu siapa kite. Kite yang decide sama ada amalan kite ckup atau x. Perempuan, amat mudah ntuk masuk ke neraka, dan amat mudah ntuk masuk ke syurga. Jadi, kalu org memnita sedekah, berilah. Walaupun seposen, pasti ada balasanNya. 

Baek laki atau perempuan,pastikan ikhlas ntuk mencari redha Allah dan bukan ntuk menunjuk2. Siapelah kite nak sombong dengan rezekian pemberian Ilahi? Mati itu pasti.Adakah bekalan kite mencukupi?

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)


Sama-sama kita MUHASABAH diri demi keredhaan Allah SWT.

Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan.Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredhaan Allah melainkan akan diangkat darjatnya’. (Riwayat Muslim)


Friday, April 1, 2011

A shoulder to lean on

Dia (Ya’qub) berkata: “Aku hanya mengadukan kesusahan dan kesedihanku kepada Allah, dan aku mengetahui daripada Allah apa yang kamu tidak ketahui.” (12 :86)

Ayat ni merupakan ayat penyata ntuk menunjukkan hanya kpade Allah kite mengadu. Basically kite x mengadu sbb apepun yg berlaku adalah ketentuan Allah, cme hakikatnye kite meluahkan perasaan kite sbagai hamba yang lemah kepada Maha Berkuasa. Kite merasekn yg kite perlukan kebergantungan pada Allah. Ni mcm pepatah, 'a shoulder to lean on'. Kite mencari tempat ntuk meluahkn perasaan. dont bottle up ur feelings as it may explode one day. (blaja proverb Eng jap)

Yea, sye mengaku, bile kite sedeyh atau gembire, bende pertame yg kite buat adalah kite mncari org yg kite syg/percaye/dll ntuk meluahkan perasaan kite. Apakah kite x sedar yg kite pentingkan mahluk yg lemah berbanding yang Maha Esa? adakah perbuatan kite seperti syirik kahfi? Mementingkan benda laen selaen Allah tanpe kite sedari? fikir2kanlah. Kite manusia yg lemah tetapi engatlah Pencipta kite.

Jdi, konklusinye mudah saje. mari kite meluahkan perasaan kita pada Allah. x salah kite kite nak cerita pada orang laen, ceritalah. Tapi just jgan smpai terumpat atau terfitnah. And bare in mind, hanya Allah yang menolong kite. So, only to Him we seek help. InsyaAllah. :)

Sunday, March 13, 2011

Monolog

Suddenly I want to talk to myself. Its more like a question for me. Siyesly, I need major revamping my iman. Okay zafirah, what is your purposes of life? Are u sincerely submit yourself to Allah? Are you doing what He told you do? Wake up! Just wake up from all of these false hope! What have you done to gain His Blessing? Are you always remember(zikr) Him? Do you show or feel gratitude with all of His nikmat? Do you? Do you?

Is you Iman is strong right now? Let say, if you die this second or this very moment, which side will you be? Heaven or Hell? You say you want to be in Heaven, to gain Allah's Pleasure.. Yet, what are the things you do? Please, don't just talk, but walk the talk! Remember, this life is just a dream. A DREAM. Don't fall for it..

Are you a good daughter? do you always pray for your parents? How bout your siblings? Your brother & sister? How could you live in happiness while there's another part of the world which your brother are facing war, losing their beloved ones and many more? 

Frankly speaking, what you did is not enough! Your Iman is not consistence. You watch maksiat everyday. Besides, you do zina(zina hati, mata dll) everyday! You don't preserve yourself like Islam told to. You talk to guy who is not your husband. PS: Bare in mind that you don't belong to anybody except Allah. Don't give you heart to someone and forget about Allah. ASTAGHFIRULLAH!!! I need to prserve my heart.. ;( Maybe you don't know where you stand, but to compared to other muslims in this world since prophet Adam, you just ordinary muslim. Muslim who has weak Iman. Who does not totally submit themselves to Allah..

Astaghfirullahalazim.. O Allah, please show me your hidayah. Your Nur. Help me to cleanse my heart and nurture me with strong Iman. Please, please, get me away from MAKSIAT and things that make me away from you. Don't let the syaitan lie to me with all the false hope and things that led me to zina. I want to die as a someone who gained your Blessing. as the 'golongan kanan'. I know, with my deed and sins, It still not enough. So, give me chances and hidayah so I can improve myself. You know what is best for me. Thus, only to You I depend on too. Subhanallah. From Allah who created me, and to Allah I shall return..

* With tonnes of regrets, " I need to IMPROVE my Iman.."

Friday, March 11, 2011

5 things

" Remember 5 things before 5 things.."

Siyesly its been quite long period since I heard this nasheed. This song is a good remainder for all of us.

* LIMA perkara *
1. Sihat sebelum sakit
2. Muda sebelum tua
3. Kaya sebelum miskin
4. Lapang sebelum sempit
5. Hidup sebelum mati

so, let me elaborate a bit about what I understand.

Okay, these 5 things is likely the basic component for us to gain happiness. Yet, only few of us appreciate and realized it before its too late. Like what had been stated in Quran, many human will die in regrets. These might be the regression that is meant. When human have these 5 things, they tend to be 'alpa' and not grateful. Its like 'lupa diri'. For example, when ppl r healthy and young, ppl spend most of their time with entertainment and 'duniawi stuffs'. In contrast, when ppl are dying or getting old, then they started to do more ibadah. It is a bit saddening when u see old people struggling to redeem themselves. Hey, we are young. We should submit ourself to Allah no matter what age we are. Our death will not be delayed or vice versa. So, we never know.

As for who have money that can afford more than his family, give it to charity. It just like you returning back what Allah had gave to you. If u give 1, He will repay you 10 times more. Hence, there are no loss when u r doing deeds, aite? Do it to gain His blessing and not for showing off.

Leisure. This is about time. Be grateful if u still got the time to FB, blogging, watch TV, pray and many more. This are the nikmat that not many humans get. If u have leisure time, spend it to beribadah. to get closer to Him. if we are in the war, there are no possibly way we can pray in relaxation or calamility. Thus, instead 24hours FB-ing, spend 15 minutes to read Quran or pray. (insyaAllah)

"Live life to the fullest". haha. I could not remember which advertisement but that quote is true though. we should spend our life by preparing for hereafter. Collect all the deeds as a redeemtion token for our sins. Life is just a deceiving dream. yes, it show us all the wonderful thing we desires. But it is only temporary. U need to bare in mind that our goal is not only in this world, but at hereafter too.

Al-Jannah or An-Nar : You choose

Just do not regret later from your actions nowadays. Together we changed ourselves to become a better person. *with God's will*

Thursday, March 10, 2011

Alhamdulillah

Alhamdulillah. Grateful to Allah. 

Sye dpat 4.00 PNG ntuk sem 1 exmnation. Tiap kali pkr psl result, sye akn menanges sbb sgt2 besyukur kpade Allah. I'm not the brightest student, yet He still give my this nikmat. Siyes sgat tekejut ble dpat tau. Sye xkesa dpat brape pointer, jnj Allah redha. Alhamdulillah dpat skor. Pastu ble hari anugerah, dpat tokoh akademik. Subhanallah. Mmg mggeletar a kaki. Bnyk lgi student yg perform, tpi sye yg terpilih. Lgi2 both of my parents dpat naek pentas amek skali anugerah. Cite ni bkn nak belagak atau mnunjuk, cume nk tnjuk betape penyayangnya Allah SWT.

Ok, smbung cite kat ats.. Sjk Form 3 sye doa spaye dpat jdi tokoh murid ntuk bggekn parents sye & mohon ntuk dpat 4.00 flat. Tpi xpernah kesampaian un sbb ade yg lagi layak. Sye xpernah kecewa pun.. Cume, as time goes by, sye x engat da ape yg sye doa dulu. Tpi bile msuk KMKN, Allah bgi due nikmat tu skali terus. Waktu tngah muhasabah diri, bru engat wktu kecik2 pernah doa kat Allah, n bru skarang Allah mkbulkan. Betullah, Allah akn makbulkn doa hambaNya. He know when is the right time. I really shocked when He still remember my pray. Subhanallah. He is Amazing. So, no wonder a..

< Cara-cara doa dimakbulkan >
- Serta merta atau ditangguhkan
- Digantikan dengan yang lebih baik
- Dibalas di akhirat
As conclusion, kite jgn putus harapan ngan Allah. He knows what are the best for us. Everything happen has it sense. This is one of my experiences. U also have yours too. Be grateful and always depend on Him for everything that u do in ur life. If u said u dont have any experiences like that, try muhasabah and reflect what u have. With this, u'll see that Allah is always there for u. InsyaAllah.

< Cara besyukur >
1. Guna Hati : sentiase zikir pada Allah
2. Guna Lisan : ucap Alhamdulillah & hanye berkate perkare yg x sie2
3. Perbuatan : Bnyakkn beribadah pada Allah
4. Mggunekn nikmat Allah ke arah kebaikan.