Showing posts with label ^islamic^. Show all posts
Showing posts with label ^islamic^. Show all posts

Tuesday, May 29, 2012

Cinta Allah Perlukan Mujahadah

Love. Pyar. Cinta. Ai. dan bnyk lagi bahasa. Ape maksudnya? Actually, semua membawa maksud  yang sama. Iaitu suatu perasaan yang kita rasai dan sangat SANGAT gembira bila wujud perasaan ni. :) Cinta Allah pula bagaimana? Cinta Allah adalah apabila kita menCINTAI Allah melebihi segala-galanya. Malah, lebih daripada ahli keluarga kita dan diri kita sendiri.

Contoh seperti:
pada zaman firaun, dia ugut seorang wanita (nama xberapa pasti) untuk lemparkan dalam air panas yang mengelegak jika wanita tersebut masih tak nak mengaku Firaun tu Tuhan dia. tapi, wanita itu sebut, " Tiada Tuhan melainkan Allah". Tak berkesan. Jadi, si Firaun ni nak attack bahagian sensitif wanita tu iaitu.. ANAK. Firaun nak campak bayi wanita tu dalam air panas menggelegak! terus wanita tu ragu-ragu. Bile mane wanita itu macam resah, bayi itu berkata-kata (dengan izin Allah), "Wahai ibuku, biarlah Firaun mencampakkan aku ke dalam air panas, kerana aku sudah tidak sabar ingin mencium bau syurga" Woaah!

Haa.. Itu sedikit intro. (Intro? O.o )

Cinta = Pengorbanan. Semua benda perlukan pengorbanan. Terutamanya CINTA. hmm xpayah laa kot nak bagi contoh. Tengok drama pun boleh nampak betapa besaarrnya pengorbanan diorang untuk cinta kekasih. Kelar tangan laa, minum racun laa, dan banyak lagi. Tu baru cinta pada manusia. cinta pada Allah?? Bunuh diri ke? owh, tidak tidak! ulang yea, TIDAK! Cinta pada Allah adalah dengan kita MENGORBANKAN apa yang kita suka (ie: benda xberfaedah) untuk membuat apa yang kita perlu (ie: tuntutan Allah) demi menunjukkan CINTA kita pada Allah.

Contoh situasi :
Qiam dapat menguatkan jiwa. Tapi nak bangun qiam tu, MASYAALLAH! berat teramat. Rasa macam badan duk berlawan untuk bangun dari katil tapi pada masa yang sama, tak nak jugak bangun. :( Jadi, dapat dibuat pengajaran, individu tu akan berlawan jugak nak bangun, semata-mata nak tunjukkan CINTA dia pada Allah. Wahh, ni kalah Romeo yang takat minum racun. Kenapa cakap macam tu? "Kalu x percaya, cuba try set jam pukul 3, tidur macam biasa and tengok boleh bangun ke x. Cuba laa." :)-ayat kak syu

Nampak? bukan senang kowt nak cinta pada Allah. Perlukan mujahadah. Mujahadah tu ape? Mujahadah tu PERJUANGAN. Yea, berperang pun satu bentuk perjuangan, tapi ade jugak 'perjuangan dalaman'. Muahaha ayat nak glamor je. Tapi, perjuangan dalaman ni laa yang paling penting sebab hanya KITA dan Allah sahaje tahu betapa berat perjuangan yang kita hadapi. Antara musuh-musuh 'perjuangan dalaman' adalah HAWA NAFSU dan GODAAN SYAITAN. Kalu macam nafsu tu, either kita didik or bela dia. Harap kita didik nafsu ke arah kebaikan a yea. Jangan duk suap suap dengan benda yang x patut. Nauzubillah. Kalau godaan syaitan, kita banyak2 hadiri majlis ilmu (note to self : jangan bodoh sombong,berlagak pandai), berzikir, baca Quran, kawan dengan kawan yang mengajak kepada mengingati Allah dan macam-macam lagi untuk lawan godaan diorang tu. :) InsyaAllah. Oh yea, saya tulis pasal perjuangan dalam je dulu yea sebab, nak lawan yang ni pun terase berat. Astaghfirullahalazim.

Soo, mari kita sama-sama berPERANG dalam menunjukkan cinta kita pada Allah. Saya selalu pikir yang, "Kalau dengan nafsu pun boleh kalah, jangan duk berangan nak berjihad di jalan Allah." Its true though. Kalu benda kecil pun kita xpass, yang besar? hampeh kot. :( Tapi, tapi, kita masih boleh cuba! (^^)/
Jangan give up! Allah xpernah tutup ruang untuk kita bertaubat dan berusaha. Alhamdulillah. Yaeyy! :)) Banyak2 berdoa minta Allah beri kekuatan, hidayah dan rahmatnya. Kita juga perlu usaha! Setapak kita berjalan mendekati Allah, berlari-lari Allah mendekati kita. InsyaAllah. YEAYYHHH! *bersemangat*

LOVE is a verb. It comes through ACTIONS.

To show the love, prove it.

* a reminder not only for others, but most importantly for me, myself also.
:ilmu dikutip dalam usrah bersama kak syu, kak tqa and lovely housemates. N mostly, repetition ayt kak syu je :p:

Tuesday, December 20, 2011

Yes. Saye seorang PELUPA.

Frankly speaking, sye seorang pelupa. Obviously bley nmpak example die when it comes to posting something in this blog. The main reason why I want to have a blog is to keep searching new knowledge for myself and share it with others (for those who read it). So, it can be conclude that ble i dont post anything, it means that im not gaining input OR im just too LAZY (which is not a good thing). I know,, but sadly, sye pelupa.hmm

Please, Please, Please remind me if I forget. InsyaAllah, I wouldn't hate you but instead,, I'll be totally GRATEFUL to you for keeping me back to the right track. Okay, seriously after a long long long time not posting anything, now I get the 'kesedaran' to start back. All thanks to my lovely sisters that share all of their knowledge with me. Xie xie ni!

Okay, da hbes membebel dkat diri sndiri, now nak share sket info yang dapat and kalau boley nk bagi engat smpai mati (for myself). InsyaAllah.

TAHAP KEIKHLASAN :

1) Beribadah kerana takut pada azab Allah SWT
2) Beribadah kerana mahukan ganjaran Allah SWT
3) Beribadah kerana semata-mata untuk mencari redha Allah SWT

Baek. Tiga tahap ini menunjukkan tahap betapa ikhlasnya seseorg itu dalam melaksanakan ibadahnya. X salah kalu kite beribadah sbb takutkan azab Allah dan ganjaranNya. X, lansung x. Sebab, dalam Quran sendiri banyak dinyatakan tentang kedua-dua perkara tersebut. Memang lumrah perkara tersebut jadi REMINDER ntuk diri kite sendiri. 
Tapi, T E T A P I kan, bayangkan kalau syuraga atau neraka tiada? mcm mane tu? Haa.. adakah kita maseh akan menyembah Allah SWT? So? Then? Apa sebenarnya tujuan kite beribadah? Betul ke niat kita?
That is why, tahap keihlasan paling tinggi ialah kita beribadah semata-mata untu mencari redha Allah SWT and menzahirkan rasa syukur kite pada Maha Agung. Bila kite da smpai tahap tu (insyaAllah) , syurga, neraka dah xpenting dah bg kite. But, ble pikir scare logiknye,, bile Allah redha dengan kite, of course and confirm for sure that Allah will placed us dkat tempat yang sebaik-baiknye.. Isn't it? Xpayah penat2 pkir brape amalan kite yg x seberapa tu.. Just fokus pada Allah and Allah only. Subhannallah.

Hence, it just a brief input that ill manage to write. Sorry if it is 'rojaking' and 'merepeking'. I do it for Allah SWT n hope this small little effort may give some knowledge to you all. peace out! :)

Saturday, April 2, 2011

Sadaqa

Sedekah asalnya berasal dari perkataan sadaqa yang bermaksud infaq, iaitu mengeluarkan sebahagian dari harta untuk suatu kepentingan yang diperintahkan Islam. Bersedekah ade sgat sgat bnyak kelebihannye

Hadis-hadis :

Dari Ali r.a., Rasulullah saw. bersabda, “Segeralah bersedekah, sesungguhnya musibah tidak dapat melintasi sedekah.” (Razin, Misykât)

Maksud sabda Rasulullah saw:“Sesungguhnya sedekah seseorang muslim itu memanjangkan umur dan mencegah dari mati dalam keadaan buruk dan Allah Taala pula menghapuskan sikap sombong dan membangga diri si penderma dengan sebab sedekahnya”(H.R. Tabrani)

So, basically, there is no loss at all kalu kite bersedekah. Allah akn memberi ganjaran 10 kali ganda! Janganlah kite tamak kesenangan di dunie, tetapi tamaklah pada gnjran akhirat.

Especially perempuan(memandangkan sye ni gene XX), nak sme2 kite berengat yang antare ibadah yang kite boleyh kumpl bnyk pahala is thrugh bersedekah. Di saat Hari Penghisaban, rmai wanita akn ditarik masuk api nerake krane buka aurat, x taat pada suami n mcm2 lgi dosa yg kite seringkali buat. Jadi, demi nak melebihkan timbangan amalan kebaikan kite, berSEDEKAHlaa. 

Jgan bg alasan xtahu nak bgi kat mne.. Sedekah comes in many forms. For examples, money, smiles and even DOA. So, doakan saudara-saudara Islam kite. N, kalu nk sedekah duit, pas a duit tu kat ayah or abng or adek laki kite ntuk tolong letak dekat tabung masjid/surau waktu diorg g masjid/surau.

Lebeyh2 lagi pade yg sedang haid, bersedekahlah ntuk memperbanyakkan lgi amalan kite. Kite tahu siapa kite. Kite yang decide sama ada amalan kite ckup atau x. Perempuan, amat mudah ntuk masuk ke neraka, dan amat mudah ntuk masuk ke syurga. Jadi, kalu org memnita sedekah, berilah. Walaupun seposen, pasti ada balasanNya. 

Baek laki atau perempuan,pastikan ikhlas ntuk mencari redha Allah dan bukan ntuk menunjuk2. Siapelah kite nak sombong dengan rezekian pemberian Ilahi? Mati itu pasti.Adakah bekalan kite mencukupi?

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)


Sama-sama kita MUHASABAH diri demi keredhaan Allah SWT.

Tidak akan dikurangi harta dengan sebab bersedekah, Allah tidak menambah keampunan seseorang hamba melainkan seseorang itu ditambahkan dengan kemuliaan.Tidaklah seseorang itu merendah diri kerana mengharapkan keredhaan Allah melainkan akan diangkat darjatnya’. (Riwayat Muslim)


Friday, April 1, 2011

A shoulder to lean on

Dia (Ya’qub) berkata: “Aku hanya mengadukan kesusahan dan kesedihanku kepada Allah, dan aku mengetahui daripada Allah apa yang kamu tidak ketahui.” (12 :86)

Ayat ni merupakan ayat penyata ntuk menunjukkan hanya kpade Allah kite mengadu. Basically kite x mengadu sbb apepun yg berlaku adalah ketentuan Allah, cme hakikatnye kite meluahkan perasaan kite sbagai hamba yang lemah kepada Maha Berkuasa. Kite merasekn yg kite perlukan kebergantungan pada Allah. Ni mcm pepatah, 'a shoulder to lean on'. Kite mencari tempat ntuk meluahkn perasaan. dont bottle up ur feelings as it may explode one day. (blaja proverb Eng jap)

Yea, sye mengaku, bile kite sedeyh atau gembire, bende pertame yg kite buat adalah kite mncari org yg kite syg/percaye/dll ntuk meluahkan perasaan kite. Apakah kite x sedar yg kite pentingkan mahluk yg lemah berbanding yang Maha Esa? adakah perbuatan kite seperti syirik kahfi? Mementingkan benda laen selaen Allah tanpe kite sedari? fikir2kanlah. Kite manusia yg lemah tetapi engatlah Pencipta kite.

Jdi, konklusinye mudah saje. mari kite meluahkan perasaan kita pada Allah. x salah kite kite nak cerita pada orang laen, ceritalah. Tapi just jgan smpai terumpat atau terfitnah. And bare in mind, hanya Allah yang menolong kite. So, only to Him we seek help. InsyaAllah. :)

Friday, March 11, 2011

5 things

" Remember 5 things before 5 things.."

Siyesly its been quite long period since I heard this nasheed. This song is a good remainder for all of us.

* LIMA perkara *
1. Sihat sebelum sakit
2. Muda sebelum tua
3. Kaya sebelum miskin
4. Lapang sebelum sempit
5. Hidup sebelum mati

so, let me elaborate a bit about what I understand.

Okay, these 5 things is likely the basic component for us to gain happiness. Yet, only few of us appreciate and realized it before its too late. Like what had been stated in Quran, many human will die in regrets. These might be the regression that is meant. When human have these 5 things, they tend to be 'alpa' and not grateful. Its like 'lupa diri'. For example, when ppl r healthy and young, ppl spend most of their time with entertainment and 'duniawi stuffs'. In contrast, when ppl are dying or getting old, then they started to do more ibadah. It is a bit saddening when u see old people struggling to redeem themselves. Hey, we are young. We should submit ourself to Allah no matter what age we are. Our death will not be delayed or vice versa. So, we never know.

As for who have money that can afford more than his family, give it to charity. It just like you returning back what Allah had gave to you. If u give 1, He will repay you 10 times more. Hence, there are no loss when u r doing deeds, aite? Do it to gain His blessing and not for showing off.

Leisure. This is about time. Be grateful if u still got the time to FB, blogging, watch TV, pray and many more. This are the nikmat that not many humans get. If u have leisure time, spend it to beribadah. to get closer to Him. if we are in the war, there are no possibly way we can pray in relaxation or calamility. Thus, instead 24hours FB-ing, spend 15 minutes to read Quran or pray. (insyaAllah)

"Live life to the fullest". haha. I could not remember which advertisement but that quote is true though. we should spend our life by preparing for hereafter. Collect all the deeds as a redeemtion token for our sins. Life is just a deceiving dream. yes, it show us all the wonderful thing we desires. But it is only temporary. U need to bare in mind that our goal is not only in this world, but at hereafter too.

Al-Jannah or An-Nar : You choose

Just do not regret later from your actions nowadays. Together we changed ourselves to become a better person. *with God's will*

Saturday, January 8, 2011

Patience

SABAR. basically, this is one of the thing that we need to face. So, I'm going to post briefly about sabar that I've got from thedeenshow. Hopefully, there are few inputs that u can understand and apply in ur life. Hope all our efforts will gain Allah's blessing. InsyaAllah.

'Sabr' literally means bitter in Arabic. In Quran also state the word 'sabr' about 90 times. So, there is no wonder why Allah keep reminding us to be patience. Patience can carry person to reach their goal.

There are three types of patience :
1. To be patience hinder urself from doing sin
Yes, we are human being! We have nafsu. Nafsu is a thing inside us that if we do not train ourself to control, it eventually control our mind and body. As for most people, we see all the sin as an exciting to do. This is due to the fact that syaitan cover our eyes. They show us the pleasurity to do it and persuade us. That is why we must be PATIENCE! hold ourself from doing the sin. Remember, if u come to a point that u could not hold urself, fast (puasa) and read HIS beautiful Word, Quran. Always istighfar and remember, those u are patience will be rewareded by the Almighty. Trust me, His promise are definite.

2.To be patience in applying the order from Allah
As a creature made by Allah swt, all we can do in return is to do what Allah told us to. This is not for His benefit, but for us! Allah is Amazing! He told us to do something that give benefits for us in this world and hereafter. Patience in this category more like obedient. You pray 5 times a day, cover ur aurat, fast in ramadhan and others. It is not torturing, it is a moment where ur can be closer to Him, to talk to Him. So, never neglect His Word. Do what He told us and do it sincerely. InsyaAllah.

3.To be patience when bad things (musibah) happen
Natural disaster. Beloved ones die. It just few examples that we been through all our life. Sometimes we whine and 'meraung'. But forget that everything that happen is because the Wisdom of the Creator. He know what best for us. Maybe we could not see the sense yet. but in time, insyaAllah u will realised what He already planned for u. Subhanallah.Yes, it may be painful but He knows. If u sad, or lonely or afraid and even happy, talk to Him. Then, u'll find the strength and calamility. There's word that I keep reminding me whenever I feel the world is crushing me ;
"tidak beriman seseorang it selagi kamu belum di uji." 

So, be PATIENCE and GRATEFUL for everything that happens. This is the two things that u need to do to submit urself to Allah. Allah help those who help themselves. InsyaAllah.

Friday, November 5, 2010

Recheck ourself

Pernah x rse mcm 'there is sumting missing' padhal kite da ade almost evrythng? We never know but that 'thing' might be our IMAN. Iman mcm temperature. Kjap nek, kjap turun. So, it is our obligation to keep our IMAN always on the highest level. Semuenye tumpu kat hati. Kalu anda pernah bce post2 before, frankly speaking mmg bnyk cite psl hati.. Siyes sgat susa nk jge hati kite. Yet, jangan jadikan itu sbgai alasan. All great things starts from a simple steps. Thus, post kali ni as a guidance for us to preserve our heart.

* maaf, Post ni bahase 'ROJAK'

RELATIONSHIP WITH ALLAH
Ok, ni perkara paling asas. Salah satu cara nk jge hubungan adalah dengan jge solat. Jge solat tu mksdnye solat pada waktu. Ble pikir2 balik, Allah SWT bagi everything (islam, iman, kasih sayang, fzkl sempurna) kat kite dan xpernah dapat ape2 keuntungan pun drpd pemberianNya. Subhanallah.. Tapi kita? kalau nk bwat comparison, mmg xkn mampu a. Only for those yg besyukur akn tahu besarnye nikmat yg kite dapat.

INTENTIONS
Semua benda kita buat kne niat sebab Allah SWT.
Simple, everyting that we do are because of Allah SWT.
(da 2 bhse da ni..)

LESS TALK NONSENSE
Haa, yg ni mmg sye kne blajar kurangkan. Bile kite sye ckap bnyak, possibility kite sye nk sketkn hti org, mengumpat, menfitnah & menipu pun mkin banyak.. Sbb tu org tue2 slalu kate, 'Silence is golden'. Kite sye xkn saketkn hati orang dan buat dosa. Kalu ustaz pun ade kate sbb mulut ade satu & telinge ade 2 ble Allah SWT nk suro kite less talk, more listening.

LESS LAUGH
Bile kite gelak, ilmu keluar. Bila ilmu keluar, hati gelap. Bila hati gelap, susah dapat hidayah. Bila xdpat hidayah, nauzubillah..Konklusinye, "banyak gelak = nauzubillah" Nampak x relationship die?haha mcm chemy je..*thermochemical equation*
Ade jgak hadis mengatakan yg Rasulullah SAW gelak xnmpak gigi pun. Untuk kaum hawa, kalau rasullulah (kaum adam) pun gelak xnmpak gigi..KITE? So, mari kite blajar & latih agar gelak x terlalu melampau. Sesungguhnye, " Banyak gelak, hati MATI".

LOWER YOUR GAZE
ehem..ehem.. yang ni boleh di apply kpd laki2 n perempuan. Bukannye nk suro LOW sangat smpai jalan telanggar dinding.. It just that jgn dok suke sgt usha opposite sex n aurat orang. Memang, kdg2 kite xnak tengok, tapi org yg tnjuk.. But, kalu tenampak, jgan a duk tgok lame2 & jangan lupe istighfar. Bile kite tgok bende2 (opposite sex & aurat), hati kite might terdetik sumthing yg xelok. Then, Tuupppppppp! Satu tompok hitam kat hati. Nauzubillah. Untuk laki, sye sbgai perempuan sgat simpati pade anda. Korang kne tahan tu mmg sgt susa sbb nowadays perempuan bukak aurat merate2.. Hanya lelaki yg tabah saja mampu jge hatinye. Tapi dont worry a, insyaAllah Allah akn bantu korg. :)

So, post kali ni cite sket care camne nk jge hati kite. I hope u'll learn serba sedikit n try to improve ourself. Kalu suda berjaye bace sampai tahap ni, tolong niat nak jaga hati sebab Allah SWT. Niat sekarang.. Kejap je..X lame pun.. Bukan nk pakse ke ape, tapi katekn la kalu sat gi kite mati.. At least dapat pahale untuk niat.. kan? kan? :D

InsyaAllah, kita mengharap keredhaanNYA.

Wednesday, October 27, 2010

MATI

Salam. Suda 2-3 hari sye xkeruan. Semalam suda hampir satu hari sye nanges dan alhamdulillah pagi tadi bgn kepale rse ringan. :) I've decided ntuk serahkan sgale keputusan to Allah SWT. So, since sye tgah cuti, sye nak post sket psl kematian yg sye dpat dri The Deen Show disampaikn by Shaykh Ibrahim Zidan. Mge2 jdi peringatan buat sye dan kpade yg membace.. Amin..

Dalam ceramah ni, saat2 kematian dicritekn mmpunyai 2 ktgori :
1. Golongan beriman
2. Golongan x beriman

Okay, pada saat kematian, orang yang sedang menghadapi saat kematian akn nmpak malaikat izrail dengan muka yg sgt berseri-seri sejauh mate boleh melihat. Pabila die mati, rohnya akn ditark keluar dengan sgat lembut seperti setitis air daripada kulit air. Sbgai tmbahan, raut wjh si mati akn kelihatan tenang dan keringat pelu akn keluar. Peluh tu kirenye mcm nk hbeskn dose2 si mati agr dalam kubur si mati xkn sekse..Then, bile roh tu suda keluar, malaikat2 laen yg akn kafankn roh si mati.
Sebaliknye, bile org xberiman hmpir mati, si mati akn nmpak malaikat izrail dgn muke yg sgt buruk dan garang.  Malah, malaikat2 laen pun xkn ade ntuk temani si mati. Malaikat izrail akn merampas roh si mati dan kafanknnye dengan kain dari api nerake.

Kemudian, roh si mati akn dibawe ke tingkat2 syurga. Semasa lalu ditiap2 tingkat, malaikat yg jge tgkt tu akn tnye "siape yg berbau harum itu?" Malaikat yg membawe roh akn mnjwb, "inilah roh fulan bin fulan" yang dimana nme terbaik si mati di dunie akn dipggil. Sesudah smpai ditgkt atas, Allah SWT memerintah agar roh tersebut diplgkn ke Bumi kerane Allah pernah berjanji akn mematikn mnusie dri ape mreke dilhirkan.
Manakale, bgi yg xberiman, pabila malaikat bwe rohnye ke tingkat satu syurga, malikat yg mnjge tngkat tersebut akn tnye, siapekah yg bebau busuk itu? Maliakt izrail akn bekate dielah fulan bin fulan dimne si mati dipggil dgn nme teburuk yg dippgil semase berade di Bumi. Kemudian roh tu di cmpk ke Bumi.

 Bila mayat si mati dikuburkn, 2 malaikat (munkar & nakir) pula akn dtg dan tnye 3 soalan.
a) Siapa Tuhan kamu?
b) Apa agama kamu?
c) Siapa Pesuruh kamu?

Jadi, jika berjaye mnjwab dgn yakin, malaikat akn tnjukkn api nerake dan berkate " Inilah sepatut mnjdi tmpat kamu jika xberiman". Kemudian, malaikat akn buka pintu tmn syurga dan berkata, " Disinilah tempat kamu whai orang yg beriman". Tetapi sebaliknye for those yg xberiman. Malaikat akn tnjukkn syurga kmudian tutup dan sterusnye buka tmn api nerake. Nauzubillah..

Jadi, marilah kite sme2 renung dimne kedudukan kita di mate Allah SWT. Mgkin lpas ni glrn kite untuk mati. Amik seketike untuk bertaubat & ikhlaskn hati keraneNya. Mge2 tiap langkah kite mendapat keredhaanNya. Amiin.. :D

" The most intelligence among us is the person who always think about DEATH. "

Wednesday, August 18, 2010

Kaum Hawa

Perempuan. Allah menjadikannya sangat istimewa. Anak perempuan yang solehah merupakan kunci kepada ibu bapanya untuk masuk ke syurga dan begitu juge sebaliknye. Ade satu cerita tentang tu, tapi nanti a cite.. Ni post peringatan ek. Ade 4 golongan yang akan ditarik oleh kaum hawa apabila mereka dihisab.

1) Suami

2) Bapa

3) Abang

4) Adik lelaki

Jadi, kepada sesiapa yang ade jawatan tersebut, tolonglah tegur dan nasihatilah mereka agar anda x dipersoalkan kelak. As for the ladies, even neither of them tegur korang, tapi jagalah diri. Engat, kita buat bukan untuk kite, tapi untuk orang yang kita sayang. Can u just imagined that u are the reason your father can not steps into heaven? No way! 

Peristiwa wanita ke neraka pada malam isra' mikraj...

Sayidina Ali k.w. berkata: “Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah s.a.w. Kami dapati beliau sedang menangis, lalu kami bertanya kepadanya, apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?” Baginda s.a.w. menjawab: “Pada malam aku diisrak hingga ke langit, di sana aku melihat perempuan dalam keadaan amat dahsyat. Dengan sebab itu aku menangis mengenangkan azab yang diterima mereka.”
Ali bertanya: “Apakah yang ayahanda lihat di sana?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dicurah ke dalam halkumnya (tekak).

“Aku lihat perempuan yang digantung kedua-dua kakinya terikat, tangannya diikat ke ubun-ubunnya, didatangkan ular dan kala. Aku lihat perempuan yang memakan dagingnya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Aku lihat perempuan mukanya hitam dan memakan tali perutnya sendiri. “Aku lihat perempuan yang telinga pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidung, badan bau busuk kerana penyakit kusta dan sopak.

“Aku lihat perempuan yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar dengan pelbagai kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, mulut dan pelepasnya (punggung). Malaikat memukulnya dengan corong api neraka.”
Fatimah pun bertanya kepada ayahandanya: “Ayahanda yang dikasihi, beritakanlah kepada anakanda, apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan itu?”

Rasulullah s.a.w. menjawab: “Fatimah, adapun perempuan tergantung rambutnya itu adalah perempuan yang tidak menutup rambut daripada bukan muhrimnya. Perempuan tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.
“Perempuan yang digantung susunya adalah perempuan yang menyusukan anak orang lain tanpa izin suaminya. Perempuan kedua-dua kakinya tergantung itu ialah perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya.

“Perempuan tidak mahu mandi daripada suci haid dan nifas ialah perempuan yang memakan badannya sendiri, juga kerana ia berhias untuk lelaki bukan suaminya dan suka mengumpat orang.
“Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing, bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat lelaki lain.
“Perempuan diikat kedua kakinya dan tangannya ke atas ubun-ubunnya, disuakan ular dan kala kepadanya kerana ia boleh sembahyang tetapi tidak mengerjakannya dan tidak mandi janabah.
“Perempuan kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah ahli pengumpat dan pendusta. Perempuan rupanya seperti anjing ialah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.

Seterusnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perempuan menyakit hati suami dengan lidahnya pada hari kiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat di belakang tengkoknya.”
Abu Bakar as-Sidik mengatakan, aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perempuan menggunakan lidah untuk menyakiti hati suaminya ia akan dilaknat dan kemurkaan Allah.”
Usamah bin Zaid menceritakan, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aku berdiri di atas syurga, kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah golongan miskin dan orang kaya tertahan di luar pintu syurga kerana dihisab. Selain daripada itu ahli neraka diperintahkan masuk ke dalam neraka, dan aku berdiri di atas pintu neraka, aku lihat kebanyakan yang masuk ke dalam neraka adalah perempuan.”

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah perempuan.”
Rasulullah s.a.w. ditanya, mengapa ya Rasulullah? Baginda s.a.w. menjawab: “Perempuan mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ihsannya, Jika engkau membuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia belum berpuas hati dan cukup.” (Hadis riwayat Bukhari)


Friday, May 14, 2010

All the ladies..

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." [Surah Al-Ahzab:59]

"Wahai Asma', sesungguhnya seorang perempuan apabila sampai umar Haid, tidak boleh dilihat daripadanya melainkan ini dan ini, lalu baginda mengisyaratkan ke Muka dan dua tapak tangan." Hadith ini diriwayatkan dari 'A-isyah r.'anha. Al-Albani di dalam Soheh Abi Daud menSOHEHkannya." wallahu a'lam.
Fikir & Renungkan bersama...







"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya."Riwayat Al Bazaar 

^ Sama-samalah kaum muslimin kita berubah. Jadikan pengajaran & masih belum terlambat untuk kita berubah. InsyaAllah..^ 

Monday, May 10, 2010

Faith.

A simple story. Taken from 'Have a little faith' written by Mitch Albom.
Read and try to understand what it truly meant.

" A little girl came home from school with a drawing she'd made in class. She danced into the kitchen, where her mother was preparing dinner."
" 'Mom, guess what?' she squealed, waving the drawing.
" Her mother never looked up.
" 'What?' she said, tending to the pots.
" 'Guess what?' the child repeated,waving the drawing.
" 'Mom, you're not listening.'
" 'Sweetie, yes I am.'
" 'Mom,' the child said, 'you're not listening with your eyes.'"

Wednesday, May 5, 2010

Hafazan

About 2 minggu lepas ade azam nk hafal surah-surah terpilih. Kalau ikut list, ade 6 surah. Ni bru satu je lepas. tu pun x lancar lagi.. So, sbb bgn awal a jgak arini, bwat a research cre nk hafal n kuat engatan. Ini untuk belajar and because of Allah swt. 
"Zafirah! don't just talk, but do the walk." InsyaAllah¬
"Bacalah Al-Qur'an kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat memberi syafaat kepada pembacanya." (Hadith riwayat Muslim) 
Early steps :
1. Ikhlaskan niat. Sebelum kita menghafal Al Quran pastikan dahulu niat kita ikhlas semata-mata kerana Allah swt. dan mencari keredhaanNya di samping itu tiada tujuan untuk mencari kesenangan hidup di dunia fana ini
2. Bersabar. 
3. Mulakan bacaan dengan Bismillah. 
4. Banyak berdoa kepada Allah swt.
5. Bersih dari hadas kecil dan besar.
6. Sebaiknya menghadap kiblat.
7. Memakai pakaian putih yang bersih dan menutup aurat.( xsemestinye putih, tpi seeloknye)
8. Jangan banyak berkata dan ketawa ketika membaca dan menghafal.
9. Memberikan tumpuan sepenuhnya. Tumpukan pengajian untuk hafalan al-Quran sahaja 
10. Jangan membaca ketika mengantuk atau menguap atau ketika letih
11. Berhenti membaca ketika ingin membuang angin.
12. Menghormati Al-Qur'an.
13. Menghormati ibu bapa, guru dan perguruan. Taat kepada ibu bapa dan guru-guru yang mengajar kita supaya diperolehi berkat dan memudahkan lagi kita menghafal Al Quran
14. Solat dua rakaat sebelum memulakan kelas
15. Jangan merokok
16. Jangan banyak ketawa atau berbual kosong
17. Jangan berkelakuan kurang senonoh
18. Hendaklah kita jauhi segala maksiat zahir dan batin dan memelihara perut kita daripada makanan yang syubhat (haram) kerana Al Quran adalah nur dan jangan dicampur dengan zulumat 



Few tecniques :
Teknik Mengulang 
1. Membaca sepotong atau sebahagian ayat sekurang-kurangnya lima kali sebelum mula menghafalnya.
2. Membaca ayat yang telah dihafal berulang-ulang kali (10 atau lebih) sebelum berpindah ke ayat seterusnya.
3. Selepas menghafal setiap setengah mukasurat, harus diulang
beberapa kali sebelum diteruskan bahagian yang kedua.
4. Selepas menghafal satu mukasurat diulang beberapa kali
sebelum diteruskan ke muka surat seterusnya.
5. Sebelum menghafal bahagian Al-Qur'an seterusnya, harus diulang bahagian yang sebelumnya. 



Teknik Tumpu dan Ingat
1. Menumpukan penglihatan kepada ayat, mukasurat dan lebaran.
2. Pejamkan mata dan cuba melihatnya dengan minda.
3. Sekiranya masih lagi kabur, buka mati dan tumpukan kembali kepada mashaf.
4. Ulanglah sehingga dapat melihat ayat atau mukasurat tersebut dengan mata tertutup.

Teknik Menghafal Dengan Seorang Teman
1. Pilih seorang teman yang sama minat.
2. Orang yang pertama membaca dengan disemak oleh orang yang kedua.
3. Orang yang kedua membaca dengan disemak oleh orang yang pertama.
4. Saling menebuk ayat antara satu sama lain. 



Teknik Menghafal Sebelum Tidur
1. Membaca atau menghafal beberapa potong ayat sebelum tidur.
2. Semasa melelapkan mata, dengar kaset bacaan ayat-ayat tersebut dan bayangkan posisi-nya di minda kita.
3. Dengar kembali dari awal surah, juz atau hizib, atau mana-mana yang sesuai sehingga ayat yang telah dihafal. Cuba bayangkan ayat-ayat yang didengar dari kaset di minda kita. 



Keeping it close :
1. Jauhi maksiat mata, maksiat telinga dan maksiat hati.
2. Banyak berdoa, terutama waktu mustajab doa seperti ketika berbuka puasa, ketika belayar, selepas azan dan lain-lain lagi.
3. Kerjakan solat hajat kepada Allah.
4. Kerjakan solat Taqwiyatul hifz. 


  •  Mengerjakan solat ini empat rakaat dengan dua kali tahiyat akhir. 
  •  Mengerjakannya pada malam Jumaat, sebaik-baiknya selepas tidur. 
  • Mengerjakannya 3, 5 atau 7 malam Jumaat berturut-turut. 
  • Membaca pada rakaat pertama Surah Yaasin. 
  • Membaca pada rakaat kedua Surah Ad-Dukhan 
  • Membaca pada rakaat ketiga Surah As-Sajadah. 
  • Membaca pada rakaat keempat Surah Muluk. 
 5. Menetapkan kadar bacaan setiap hari, contohnya, selembar, setengah juz, 1 juz dan sebagainya.
 6. Membaca pada waktu pagi dan mengulangnya pada waktu malam.
 7. Jangan membaca ketika sedang bosan, marah atau ngantuk. 

 "Bacalah Al-Qur'an kerana Allah s.w.t tidak mengazabkan hati yang menyimpan Al-Qur'an. Dan sesungguhnya Al-Qur'an ini adalah jemputan Allah. Siapa yang mendatanginya maka ia akan merasa keamanan. Dan sesiapa yang cinta akan Al-Qur'an maka bergembiralah." (Hadith riwayat Ad-Darimy) 

Monday, April 12, 2010

< Heart Diseases >


“Ketahuilah, sesungguhnya pada setiap jasad ada sekerat daging, apabila dia baik maka baik seluruh anggota jasad, apabila dia jelek maka jelek semua anggota jasad, ketahuilah dialah hati.” (HR. Bukhori)




Rite now, I'm going to write about heart diseases. Not literally, but in islamic concepts. Okay, so there are a few parts that related to heart diseases. As muslims, we must always keep our hearts away from these horrible diseases. Sometimes we may not even realised that we had those diseases. So, I made a little research and post it in here. If you are reading this, please take notice about it and spread to others..


“ Heart is the minister who is advising “ (al-qolbu wazeerun naaseh).




The quote actually means that even we sees human do the action, its the heart which told them what to do. I don't deny the function of brain to stimulate the muscle cell to cause friction and produce movements. Yes, I learned Biology.:) But what i'm trying to stress here is most of people do what their hearts desires too. Ever heard " do what your heart wants to do" statement? That is what I meant!


The diseases of heart are : SNOB, ENVY & U'JUB


First, let me explain more about 'snob disease'. It is a FEELING where a person feel he (assume the person is a guy) is the most great person in the universe. He think that there is no one can outstand in him in everything or in his specialities. This is where he starts to underestimate and looked-down to other people, which all of us know is not the nicest thing to do. Here is some of Allah's firman to prove the necessity to be a humble person and a down-to-earth person.


“Janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia karena sombong dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” [Luqman 18]


“Masuklah kamu ke pintu-pintu neraka Jahannam, sedang kamu kekal di dalamnya. Maka itulah seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong .” [Al Mu’min 76]


Second is about the 'envy disease'. In my opinion, this is the most dangerous disease among from the others. It just encourage people to do everything even the stupidest actions for mankind to think. I know I may exaggerate things, but hey! its true though and i'm not joking. Envy can be divided on two which is : MINOR envy and MAJOR envy.
The minor envy is actually a positive which drives people to work harder to get what the person desires. So, it is a POSITIVE thing! However, the major envy work the otherway around. It is a NEGATIVE thing! This kind of envy will drives people to do ANYTHING in order to get what they want and the others don't! They don't just work hard to get what they want, they work hard to destroy the other persons right. Hopefully most of us has the minor envy and not the major ones.


Waspadalah terhadap hasud (iri dan dengki), sesungguhnya hasud mengikis pahala-pahala sebagaimana api memakan kayu. (HR. Abu Dawud)


“Dan dari kejahatan pendengki bila ia dengki.” [Al Falaq 5]


Last but not least is the 'u'jub disease'. Okay, not all of people were unware of what does it means. It is taken from Arabic word which means the person who thinks they are the greatest. This type of disease do not make the person to look down the others like snob. It just make the person fell TOO good about themselves until they forget that there is NO ONE is PERFECT. This may dangerously lead to syirik. It happened when he/she think they are greater than God himself. That is why this is a very very dangerous disease.


“Bukankah Kami menciptakan kamu dari air yang hina?” [Al Mursalaat 20]


The cure : A lot!

I think there is no need for me to elaborate, so i'm going to list.

  • Read and understand the meaning of holy Quran
  • Always zikir (say your God names)
  • Appreciate the creations on Allah
  • Always think about death
  • Always do deed
  • Always think about the afterlife
  • Always pray to Allah


“Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangannya, jika dia tidak mampu maka dengan lisannya, jika tidak mampu maka dengan hatinya, dan yang demikian adalah selemah-lemah iman.” (HR. Bukhari)


“ Wahai Tuhan yang sentiasa membalik-balikkan hati , tetapkanlah hati atas agama-Mu dan ketaatan-Mu”(Ya Muqallibal Qulub , Thabbit Quluubana ‘ala Deenika Wa ‘ala Thoo’atik).






“Perumpamaan hati adalah seperti sebuah bulu di tanah lapang yang diubah oleh hembusan angin dalam keadaan terbalik.” 
(HR. Ibnu Abi Ashim)

Remember! Its never too late for anything..