Showing posts with label myself. Show all posts
Showing posts with label myself. Show all posts

Tuesday, December 20, 2011

Yes. Saye seorang PELUPA.

Frankly speaking, sye seorang pelupa. Obviously bley nmpak example die when it comes to posting something in this blog. The main reason why I want to have a blog is to keep searching new knowledge for myself and share it with others (for those who read it). So, it can be conclude that ble i dont post anything, it means that im not gaining input OR im just too LAZY (which is not a good thing). I know,, but sadly, sye pelupa.hmm

Please, Please, Please remind me if I forget. InsyaAllah, I wouldn't hate you but instead,, I'll be totally GRATEFUL to you for keeping me back to the right track. Okay, seriously after a long long long time not posting anything, now I get the 'kesedaran' to start back. All thanks to my lovely sisters that share all of their knowledge with me. Xie xie ni!

Okay, da hbes membebel dkat diri sndiri, now nak share sket info yang dapat and kalau boley nk bagi engat smpai mati (for myself). InsyaAllah.

TAHAP KEIKHLASAN :

1) Beribadah kerana takut pada azab Allah SWT
2) Beribadah kerana mahukan ganjaran Allah SWT
3) Beribadah kerana semata-mata untuk mencari redha Allah SWT

Baek. Tiga tahap ini menunjukkan tahap betapa ikhlasnya seseorg itu dalam melaksanakan ibadahnya. X salah kalu kite beribadah sbb takutkan azab Allah dan ganjaranNya. X, lansung x. Sebab, dalam Quran sendiri banyak dinyatakan tentang kedua-dua perkara tersebut. Memang lumrah perkara tersebut jadi REMINDER ntuk diri kite sendiri. 
Tapi, T E T A P I kan, bayangkan kalau syuraga atau neraka tiada? mcm mane tu? Haa.. adakah kita maseh akan menyembah Allah SWT? So? Then? Apa sebenarnya tujuan kite beribadah? Betul ke niat kita?
That is why, tahap keihlasan paling tinggi ialah kita beribadah semata-mata untu mencari redha Allah SWT and menzahirkan rasa syukur kite pada Maha Agung. Bila kite da smpai tahap tu (insyaAllah) , syurga, neraka dah xpenting dah bg kite. But, ble pikir scare logiknye,, bile Allah redha dengan kite, of course and confirm for sure that Allah will placed us dkat tempat yang sebaik-baiknye.. Isn't it? Xpayah penat2 pkir brape amalan kite yg x seberapa tu.. Just fokus pada Allah and Allah only. Subhannallah.

Hence, it just a brief input that ill manage to write. Sorry if it is 'rojaking' and 'merepeking'. I do it for Allah SWT n hope this small little effort may give some knowledge to you all. peace out! :)

Sunday, September 11, 2011

Black Heart

This is me now.
I need major IMPROVEMENT.
O Allah, please guide me.
Pleas enlighten me with Your Nur (hidayah).
Only to Allah I seek help and only to Allah I rely on.



Sunday, March 13, 2011

Monolog

Suddenly I want to talk to myself. Its more like a question for me. Siyesly, I need major revamping my iman. Okay zafirah, what is your purposes of life? Are u sincerely submit yourself to Allah? Are you doing what He told you do? Wake up! Just wake up from all of these false hope! What have you done to gain His Blessing? Are you always remember(zikr) Him? Do you show or feel gratitude with all of His nikmat? Do you? Do you?

Is you Iman is strong right now? Let say, if you die this second or this very moment, which side will you be? Heaven or Hell? You say you want to be in Heaven, to gain Allah's Pleasure.. Yet, what are the things you do? Please, don't just talk, but walk the talk! Remember, this life is just a dream. A DREAM. Don't fall for it..

Are you a good daughter? do you always pray for your parents? How bout your siblings? Your brother & sister? How could you live in happiness while there's another part of the world which your brother are facing war, losing their beloved ones and many more? 

Frankly speaking, what you did is not enough! Your Iman is not consistence. You watch maksiat everyday. Besides, you do zina(zina hati, mata dll) everyday! You don't preserve yourself like Islam told to. You talk to guy who is not your husband. PS: Bare in mind that you don't belong to anybody except Allah. Don't give you heart to someone and forget about Allah. ASTAGHFIRULLAH!!! I need to prserve my heart.. ;( Maybe you don't know where you stand, but to compared to other muslims in this world since prophet Adam, you just ordinary muslim. Muslim who has weak Iman. Who does not totally submit themselves to Allah..

Astaghfirullahalazim.. O Allah, please show me your hidayah. Your Nur. Help me to cleanse my heart and nurture me with strong Iman. Please, please, get me away from MAKSIAT and things that make me away from you. Don't let the syaitan lie to me with all the false hope and things that led me to zina. I want to die as a someone who gained your Blessing. as the 'golongan kanan'. I know, with my deed and sins, It still not enough. So, give me chances and hidayah so I can improve myself. You know what is best for me. Thus, only to You I depend on too. Subhanallah. From Allah who created me, and to Allah I shall return..

* With tonnes of regrets, " I need to IMPROVE my Iman.."

Thursday, March 10, 2011

Alhamdulillah

Alhamdulillah. Grateful to Allah. 

Sye dpat 4.00 PNG ntuk sem 1 exmnation. Tiap kali pkr psl result, sye akn menanges sbb sgt2 besyukur kpade Allah. I'm not the brightest student, yet He still give my this nikmat. Siyes sgat tekejut ble dpat tau. Sye xkesa dpat brape pointer, jnj Allah redha. Alhamdulillah dpat skor. Pastu ble hari anugerah, dpat tokoh akademik. Subhanallah. Mmg mggeletar a kaki. Bnyk lgi student yg perform, tpi sye yg terpilih. Lgi2 both of my parents dpat naek pentas amek skali anugerah. Cite ni bkn nak belagak atau mnunjuk, cume nk tnjuk betape penyayangnya Allah SWT.

Ok, smbung cite kat ats.. Sjk Form 3 sye doa spaye dpat jdi tokoh murid ntuk bggekn parents sye & mohon ntuk dpat 4.00 flat. Tpi xpernah kesampaian un sbb ade yg lagi layak. Sye xpernah kecewa pun.. Cume, as time goes by, sye x engat da ape yg sye doa dulu. Tpi bile msuk KMKN, Allah bgi due nikmat tu skali terus. Waktu tngah muhasabah diri, bru engat wktu kecik2 pernah doa kat Allah, n bru skarang Allah mkbulkan. Betullah, Allah akn makbulkn doa hambaNya. He know when is the right time. I really shocked when He still remember my pray. Subhanallah. He is Amazing. So, no wonder a..

< Cara-cara doa dimakbulkan >
- Serta merta atau ditangguhkan
- Digantikan dengan yang lebih baik
- Dibalas di akhirat
As conclusion, kite jgn putus harapan ngan Allah. He knows what are the best for us. Everything happen has it sense. This is one of my experiences. U also have yours too. Be grateful and always depend on Him for everything that u do in ur life. If u said u dont have any experiences like that, try muhasabah and reflect what u have. With this, u'll see that Allah is always there for u. InsyaAllah.

< Cara besyukur >
1. Guna Hati : sentiase zikir pada Allah
2. Guna Lisan : ucap Alhamdulillah & hanye berkate perkare yg x sie2
3. Perbuatan : Bnyakkn beribadah pada Allah
4. Mggunekn nikmat Allah ke arah kebaikan.
  

Wednesday, March 9, 2011

Mission :

TAZKIYATUN NAFS.

InsyaAllah. :)

Monday, August 23, 2010

Hinanya hati ini

Post ni xde kaitan dengan sesiapa yang membacanya, tetapi dengan penulisnya. Ini hanya muhasabah tentang diri saye. Kalau boleh di ambil iktibar, sama-samalah kite berubah.

HATI. Bermula tahun ini sye sedar yang hati sangat sangat maenkan peranan penting. Niat, perasaan & segalanya bermula dari HATI. Baru-baru ni ade tazkirah tentang tompok hitam. Tompok ni sangat senang nk dapat tapi susah nk hilang.. Cnthnye, tetgok aurat bkn mahram, tuuppp! terus dpat tompok tu. Mengumpat, tuupp! dapat lagi. Cube kire, kalu sehari, brape bnyk tompok hitam kite dpat? Da a hati kite kecik je size die. By the time, hati kite(hati saye) mesti da kotor gile nk mampus a..Astaghfirullahalazim..
So, care nk hilangkan tompok2 hitam tu, bnykkan bezikir, bace Quran & doa kepada Pencipta. Bukan nk kate ape, tapi SANGAT SUSAH nk jge hati ni. Jadi, sentiaselah bersikap tawaduk. Ketahuilah betape kecik & hinenye diri ini.

" Ilmu ibarat cahaya. Ilmu tidak akan tembus hati yang gelap.." 

" Senjata orang muslim ialah doa. Senjata syaitan ialah PEREMPUAN. "

Renung-renungkan ayat kat atas.. Nanti ade kesempatan, insyaAllh akan dihuraikan..

Thursday, May 20, 2010

spectacles :)




Glasses hitam merah
Cermin mate ni patah bile tengah meeting BWP lepas habis exam Trial SPM  dekat depan bilik guru. Kiteorg tgah bincang2 pasal annual dinner. Time tu tengah pening, so bukak jap cermin mate. Suddenly, Khai nk tunjuk sumthing. Bcoz of mate rabun tahap teruk, kene pakai. Ambik & bukak cermin mate. Tibe2, PAAAP! patah. Khai muke tekjut.haha tapi ntah nape sye buat xkesa. Maybe sebab da nk balik rumah kot. Oh ya! Malam tu terus berbuke kat cube & xpergi prep coz silau teramat. 


Glasses jename Monica
Cermin mate ni macam cermin mate hari raye coz bwat time hari raye. Die pengganti cermin mate kat atas tdi. Tepinye ade bling2 sket.haha tapi cermin mate ni best! warne purple plak tu.hehe pakai a smpai kat plkn. Ble banyak sgat aktiviti lasak, cermin mate tu macam ade rosak sket. Boleyh pakai lagi, tapi muke luke a.Jadi, agak kejap a pakai cermin mate ni.


Glasses I.R.O.D punye
First, suke cermin mate ni sebab warne MERAH. Second, sebab die BAAAAAMM! :D Cermin mate ni IROD (izzat rodzi) punye. Agak klaka a coz ibu die yang pilih. Mule2 ibu die nak belikan warne hijau macam bju mock-interview die (rasenye ibu irod ske warne hijau kot) tapi irod ckap a die xske hijau tapi ske merah. Last2 ibu die belikan cermin mate ni.haha


Glasses D.I.V.A
Haa.. Ni IROD punye gak. Tapi pakai cermin mate ni sebab nak begaye kjap je. Tujuan die bawak cermin mate ni sbb Farid mintak Zahid buat sesi tangkap gambar kelas. So, diorg decide a hari prep sabtu pkai lawa supaye boleyh tangkap gambar. Yg jejake2 kelas 6 memang begaye a.hee Yg gadis2 plak bese-bese je. Tapi last2 ade yg bajet malu (mwahahaha) & kiteorg xjadi pun tangkap gambar. Penat je IROD & POP! begaye. Tapi xpe, hensem gak.haha Bile kecewe, tangkap a gambar ni gune cermin mate irod yg bergaye.


Glasses Lee Cooper & A. Samad Said 
Yes, itu A. Samad Said. Jumpe beliau kat Kinokuniya KLCC. Tapi sje je nak promote. Nak cerite yg cermin mate ni adalah pengganti cermin mate Monica tadi tuh. Cermin mate ni macam yg merah tadi, tapi sye beli yg jernih punye. Segan a nak pakai yg mcm IROD punye..wawawa Xramai yg penah tgok sye pkai cermin mate ni coz agak baru lagi. Cermin mate ni da buat muke sye nampak plek sket.(rsenye) & saye tengah pakai cermin mate in.:)

Monday, May 17, 2010

Luahan Hati

Kebanyakan orang selalu anggap apabila seseorg itu memakai pudah atau songkok/ketayap, mereka golongan beriman. tapi, "never judge a book from its cover". Bukan point sye disne nk ckap mereka xberiman, tapi kadang2 orang biase lgi beriman dari mereka.IMAN adalah benda yg subjektif. Kite xnampak & kite xtahu adakah kite ckup beriman. Dulu waktu form 4, sye pernah dengar senior Taiping bgi tazkirah. Kakak tu cakap :
" Iman ibarat air dalam cawan. Kalu tidak ditambah selalu, akn hilang disejat oleh udara"
Actually, betul jgak. Sye sendiri iman xkukuh. Lbeyh2 lagi duk umah ni, banyak godaan hawa nafsu. Xdapat dinafikan yg kadang2 sye kalah :(, tapi sye akn slalu tanye soklan pada dri sendiri,
"Duniawi atau Akhirat?"
Semestinye sye nk AKHIRAT! tapi kadang2 sbgai manusie, kite lalai. Sye sgt2 lalai.. Allah s.w.t xcipta hambaNya supaye kite takut dengan azabNya. Tapi Allah s.w.t cipta kite agr kita beriman, beribadah dan SAYANG kepadaNya. Ok, jom check balek..
 Allah bagi kite ISLAM sbgai agama. IMAN sehingga hari ini. FAMILY yg sgat2 caring. KAWAN2 yg sgat2 sporting. Ilmu yg xsemua orang dapat. KEAMANAN di Malaysia (even ade korupsi, kite maseh selamat) dan banyak lagi..
Ni benda common a, tapi antara kita dan Allah, banyak lagi yang manusie laen xtau nikmat ape yg telah dikurniakan. Jd, kalu da bce smpai sini, tolong ucap skejap ALHAMDULILLAH. :)
Sbgai pompuan, sye perlu jaga maruah diri, jaga hubungan dgan lelaki ajnabi, tutup aurat dan banyak lagi. Bkn nk ckap, tpi kalu ikut zaman skang, agak susah a.. Yelatu! Dulu, waktu zaman anbiya xpena pun diorg ckap susah. Allah suruh, diorg buat tanpa soal sbb kpercayaan mereka pada Allah sgat kuat. Jadi kenape ko xboleyh ikut?? Tolong a jgan nk bagi ALASAN!  Rse nak nanges sbb malu bile xmampu nk lawan bnde kecik mcm tu. InsyaAllah, sye akn LAWAN! kepade ukhti2 yang hadapi godaan ini, sme2 kita lawan. Engatlah bahawa kasih Ilahi melebihi kasih yg lain.
Sye tersedar dari lamunan ble sye terdengar ungkapan,
" Kalu aku tidak mencintai Allah sepenuhnya, bagaimanakah aku boleh mencintai seseorang? Padhal Allah yang melimpahkan segala nikmat kepadaku.."
Haa.. memang sedar gile a betape bodohnye dri ini. Engat lagi, Zulhelmi pernah bagi tazkirah, die kate "ape usehe kite untuk lebih mencintai Allah? Kalu nak dbandingkan kite beli hadiah ntuk lelaki ajnabi?" Bukan nk promote name Zul, tapi ape die kate betul. Kite jrg pikir & LALAI dengan lamunan duniawi. Macam Yusri pernah cakap, "Dunia ini hanya MIMPI" Kejap sgat! tau2 kite plak kne tnye ngan malaikat dalam kubur. By that time, are we sure if we are ready to face Almighty? Nak timbang amal kite? Nak jawab soklan malaikat? Cube bace surah al-waqiah & fahamkan.. Dalam surah tu ade kenyataan yg boleyh buat kite menanges ketakutan bile bace.. Meremang bulu roma evrytime bce surah tu.. Ketahuilah bahawa Allah tidak menipu.
Oleh itu, sesiape yg bce post ni, same2 a kite berusehe berubah ke arah yang lebih baik. Mcm dalam surah al-fatihah, siratul mustaqqim (jalan yang lurus)..haha Maybe agak plek ble anta post mcm ni.. Tapi sye tgah sdyeh & kecewe dgan dri sendiri. So, I need to write sumthing to clear my mind out. Ini hanya luahan hati dari hamba yang lemah & sbgai PERINGATAN jge. This is just from a sorrow mind. Pohon kite same2 bertambah keimanan dan diperkukuhkan lagi.. InsyaAllah. 
Pemandangan disini sudah ckup membuktikan kekuasaan Ilahi
SUBHANALLAH SUBHANALLAH SUBHANALLAH

Thursday, May 13, 2010

"Zaf, kenape zirafah?"

Kebanyakan orang yang kenal saye akan tanye satu soalan yang lazim..
"Zaf, kenape zirafah?"
haha..Saje nak post kat blog sebab tadi teringat mcm mane minat kat binatang ni boleh timbul. Act, sye xdelaa obses dengan ZIRAFAH ni, tapi kumpul gitu-gitu je a.. For those yg btul2 knal diorang tau yg sye suke kumpul barang zirafah, tapi xsuke dipangil zirafah. Jd, harap maklum.:)
Al-Kisah :
Name saye Zafirah Fatini Mohd Faudzi. Tapi dari kecik orang panggil 'Zafirah'. Cbe kalu rearrange blek nme tu, die akn jadi 'Zirafah'.haaaa.. pokoknye, dari kecik orang suke ejek sye zirafah. sbgai bdk kecik yg manje, sye plg benci diejek camtu..memang memang XSKE! So, agak anti a dgn binatang ni.

Bila da sekolah menengah, sye g MRSM Pasir Salak. Kat situ rmai a bdak2 yg 'agak' matang.. Jd xramai yg ejek nme sye.(lege..) Then, waktu Form 2 sye balik rumah pulang bermalam. Kebetulan, hari sabtu wktu cuti family sye pergi zoo. Sye malas nk ikut coz penat..(alasan je) Then, bile diorg balik dari zoo, adek sye bgi patung zirafah yang diorg beli dari zoo.haha terase agak insult gak, tapi da parents beli, hargailaa. Konklusinya, patung itu is my first barang yg melibatkan zirafah. :D

Pastu, patung tu jdi mcm bantal busuk a gak.(tapi xbusuk pun) Semantare sye kat sekolah, mama sye akn beli brg2 zirafah. Pensel, payung, buku, pensilbox & macam2 lagi janji ade simbol zirafah. Klaka gak, tapi terharu coz i know my parents think about me. Since that, sye kumpul barang2 zirafah. Tapi, please note that sume barang yg ade ni bukan sye beli sendiri, tapi hadiah org kepade sye..alhamdulillah. Thats why xsanggup nak gne tapi duk simpan buat perkasam je barang2 tu..hehe

Bile behijrah ke MRSM Taiping, aura zirafah makin kuat. Maybe bcoz awal2 lagi diorg da tau cite so, snang nk masuk ngan diorg. Even waktu nak kempen BWP pun sye still gune shape zirafah. Cnth, klassmate sye-Aina Shafina- ble die outing or g mane2, kalu die nmpak zirafah, refleks die automatik akn sebut "zaf!". Kelakar gak. tapi happy at the same time. Pernah diorg-406- bagi patung zirafah sbgai bday present..Huaaaaaaa!! sgat sgat terharu.
Almost sume dkat maktab tau sye mnat zirafah. Xcubemate penah bagi pensilbox, CJ Sya pernah bagi jgak. Dari klassmate mmg xter kire. BWP bagi jgak.Diorg sangat special! Waktu form 5, Annual Dinner berlansung pada birthday sye. Acara tu malam, so mmg siyus xde mase nak pikir birthday coz banyak gile benda xsettle lagi. Tpi, bile dekat Bukit Merah tu, diorg bwat suprise! :) Sye dapat topi and tabung (memandangkan sye Bendahari) Even malam tu malam isnin, balik pukul 2 pagi, still, that was the BEST day ever! Tengok, betape zirafah bagi IMPAK dalam hidup sye..

Reverse pschology. Ini contoh kehebatan seorg ibu menukarkn benda yg menyedihkan anaknye kepada benda yg paling disayanginye..haha I'd never thought things that used to make me cry are the things that made me smile. That's why sye sgat kagum dengan mama sye.
* Ini baru sikit, xtengok lagi collection yg BESAR punye! :)

Tuesday, May 4, 2010

My Family




"I also believe that parents, if they love you, will hold you up safely, above their swirling waters, and sometimes that means you'll never know what they endured, and you may treat them unkindly, in a way you otherwise wouldn't." 
— Mitch Albom (For One More Day)



"All parents damage their children. It cannot be helped. Youth, like pristine glass, absorbs the prints of its handlers. Some parents smudge, others crack, a few shatter childhoods completely into jagged little pieces, beyond repair." 
— Mitch Albom (The Five People You Meet in Heaven)



You don't choose your family. They are God's gift to you, as you are to them. 
-- Desmond Tutu

Saturday, April 10, 2010

L.O.V.E

: i love you
: wo ai ni
: sye cinta awk
: naan unnai khadalikirren
: sarangheyeo

called it whatever you likes, yet all of them brings the same meaning. I dont want to be in 'romantic' sort of things.. but i want to tell a few things that had changed my life over past couple of years..

Have you ever thinked that there is no one in this world could possibly love you? No one would ever cared if you  get lost or even when you are dead? Have you?
Well, i had. This may sound awkward, but its the truth.. There is one day that i felt there is no one who loves me for who i really am. I even felt that my parents don't cared bout me. So, i want to make a reality-checked for those who'd once thinked like i do.

" the only time we waste is the time we spent thinking that we are alone.."-quote from the five people you meet in heaven


It is true. Sometimes you may feel that you are worthless to anybody but the fact is your hprmon is unbalanced at that time. To be precise, your body is lack of adrenaline and dopamine(which cheer-you-up hormon). My best advice is, grab chocolate bars and eat it while try to think anything else which is more important than making you depressed. Other than that, you can tell the person you loved that you loved them. Even you "think" they dont love you, but it doesnt mean you cant love them rite? Love is not just for you lovers, but it also for your friends and families. Hey, i got a friend who said 'i love you' when i'm sad n guess what? i was totally happy after that.. A simple words, but it plays major role in our daily life.. You may think this is absurd.haha i dont blame you for that.. But just try to say that magic words, n you will fell the difference it makes. To conclude, dont be sad when you "think" you are alone. they dont hate you, it just that they busy with their own problems.. You know, the world is not revolving around you.-quote from movie ' someone like you' Even the worst case scenario for you to be hated, just remember that Allah is always there for you.. No matter in what conditions you are, He will always taking care for you..Ar-rahim & Ar-rahman.

this is a hadith that i found related to love-love thingy..hee

" Sayangilah orang-orang di muka bumi; nescaya kamu akan disayangi oleh orang di atas(yakni para malaikat)"-hadis riwayat thabrani

Monday, March 15, 2010

Newbies

okay. I'm quite new to this thingy..
suprisingly i just decided to "blogging" yesterday considering that I'll be doing nothing for this 3 months.
anyway, i'll keep update later..